Na łamach Spider’sWeb ukazał się wczoraj apel poruszający kwestię wyłudzeń wykorzystujących SMS-y Premium. Jak wiecie w naszych relacjach z blogerami bywało różnie. Raz z wiatrem raz pod wiatr, ale uważam, że ten apel to fajna inicjatywa i być może pojawią się kolejne.
W ciągu dnia pojawiła się mała korekta apelu i już, już miałem nadzieję, że zmiana dotyczyć będzie wykluczenia naszej firmy, ale niestety nie. Moim skromnym zdaniem rzecznika, jak piszą prosi IMHO, ten apel nie powinien być do nas skierowany…ponieważ my w PLAY sporo w tym temacie dobrego już zrobiliśmy. Sytuacja z rana pokazuje jednak jak niewiele osób o tym wie, zatem pozwolę sobie ten temat rozwinąć dosyć dokładnie.
Play oferuje następujące zabezpieczenia przed nieuczciwymi praktykami na rynku usług Premium:
- Wap Opt-In – na początku stycznia wyłączyliśmy dotychczasowy sposób zapisu do serwisów Premium za pomocą Internetu mobilnego (zwany potocznie WAP Opt-In). Nie oznacza to jednak, że użytkownik nie może zapisać się do serwisów za pomocą Internetu z telefonu. Może to zrobić, ale mechanizm został zmieniony. Do tamtej pory użytkownik wchodząc na stronę serwisu za pomocą Internetu mobilnego, a także po zaakceptowaniu informacji pojawiających się na Advice of Charge (inaczej karta płatnicza) zapisywał się do subskrypcji. Zmiana, którą wprowadzamy, wymaga dodatkowego potwierdzenia chęci zapisania się do serwisu poprzez wpisanie swojego numeru telefonu (MSISDN). Co oznacza mniej więcej tyle, że teraz sposób zapisu do serwisów za pomocą Internetu mobilnego jest u nas analogiczny do sposobu zapisu za pomocą Internetu stacjonarnego (za pomocą strony WWW, zwany Web Opt-In).
- Planowane działania – wprowadzenie dodatkowego ostrzeżenia o chęci aktywacji usługi o podwyższonej opłacie (zamieszczonego np. w tym samym SMSie, który przychodzi do Klienta z kodem PIN w przypadku chęci zapisania się do usługi poprzez Internet użytkownik wpisuje swój numer telefonu na stronie internetowej serwisu, a następnie otrzymuje PIN do aktywacji subskrypcji)
- Bezpłatną usługę STOP SPAM – daje ona klientom możliwość zablokowania niechcianych i uciążliwych SMSów przychodzących z numerów skróconych zaczynających się od cyfr: 7,8,9 (wszelkie konkursy, loterie oraz inne usługi o charakterze rozrywkowym); aby tę usługę aktywować wystarczy wysłać SMS o treści STOP na numer 252 (opłata zgodna z cennikiem operatora, cena jak za zwykły SMS); należy pamiętać po samodzielnym wysłaniu przez klienta SMSa na dowolny numer Premium usługa STOP SPAM zostanie automatycznie wyłączona, aby nadal z niej korzystać – klient będzie musiał ponownie wyłączyć usługę;
Czego nie blokuje STOP SPAM?
• Do klienta cały czas doręczane będą SMSy wysyłane z pozostałych numerów skróconych oraz tekstowych nadpisów (gdzie nadawcą zamiast numeru jest nazwa), czyli np. bankowe kody jednorazowe, powiadomienia wysyłane m.in. przez placówki medyczne, czy też informacje o specjalnych promocjach i ofertach np. z programów lojalnościowych, w których klient jest zarejestrowany.
• Do klienta doręczane będą także wiadomości z zamówionymi Prenumeratami SMS (numer skrócone zaczynające się od cyfry 5 i 6)
• Usługa blokuje tylko wysyłane SMSy. MMSy będą dostarczane do klienta.
- Blokady usług Premium – jest to grupa usług dodatkowych, która umożliwia blokowanie korzystania z niektórych lub wszystkich usług Premium:
- Blokady rodzajów usług – dzięki niej Klient może określić usługi i /lub usługę o podwyższonej opłacie, którą chce zablokować, tj.:
a) połączenia na Numery Specjalne (SMS, MMS, głosowe)
b) Przychodzący SMS/MMS Specjalny
c) WAP Specjalny i pobieranie Treści Multimedialnych z Serwisu Internetowego P4 lub Serwisu Mobilnego P4
d) Serwisy strumieniowej transmisji wideo
Klient może zlecić włączenie blokady w jeden z poniżej przedstawionych sposobów:
a) poprzez wysłanie Bezpłatnej wiadomości SMS na numer 8002 o treści:
o „blokada sms” w celu blokady połączeń z Numerami Specjalnymi SMS,
o „blokada mms” w celu blokady połączeń z Numerami Specjalnymi MMS,
o „blokada prenumeraty„, w celu blokady Przychodzących SMSów/MMSów Specjalnych
o „blokada wap” w celu blokady usługi Wap Specjalny,
o „blokada streaming” w celu blokady serwisów strumieniowej transmisji wideo
o „blokada voice” w celu blokady połączeń głosowych z Numerami Specjalnymi
b) za pośrednictwem Obsługi Klienta (nr *500);
c) w Punkcie Sprzedaży P4;
d) za pośrednictwem serwisu internetowego Play24.
- Blokady ceny usług – dzięki niej użytkownik może zablokować możliwość korzystania z usług, których cena przekracza określoną przez użytkownika cenę maksymalną:
a) Blokada 3zł – blokowane są SMS/MMS Specjalny oraz Przychodzący SMS/MMS Specjalny, połączenia głosowe na Numery Specjalne, a także WAP Specjalny i serwisy strumieniowej transmisji wideo, pobieranie Treści Multimedialnych z Serwisu Internetowego P4 lub Serwisu Mobilnego P4, których cena przekracza 3,69 zł z VAT za jednostkę rozliczeniową.
b) Blokada 9zł – blokowane są SMS/MMS Specjalny oraz Przychodzący SMS/MMS Specjalny, połączenia głosowe na Numery Specjalne, a także WAP Specjalny i serwis serwisy strumieniowej transmisji wideo, pobieranie Treści Multimedialnych z Serwisu Internetowego P4 lub Serwisu Mobilnego P4, których cena przekracza 11,07 zł z VAT za jednostkę rozliczeniową.
c) Blokada 15zł – blokowane są SMS/MMS Specjalny oraz Przychodzący SMS/MMS Specjalny, połączenia głosowe na Numery Specjalne, a także WAP Specjalny i serwis serwisy strumieniowej transmisji wideo, pobieranie Treści Multimedialnych z Serwisu Internetowego P4 lub Serwisu Mobilnego P4, których cena przekracza 18,45 zł z VAT za jednostkę rozliczeniową.
Klient może zlecić włączenie określonej blokady lub jej zmianę na inną w jeden z poniżej przedstawionych sposobów:
a) poprzez wysłanie Bezpłatnej wiadomości SMS na numer 8003 o treści:
◦„blokada 3″,
◦„blokada 9″,
◦„blokada 15″
b) za pośrednictwem Obsługi Klienta (nr *500);
c) w Punkcie Sprzedaży P4;
d) za pośrednictwem serwisu internetowego Play24.
- Blokady progu kwotowego – dzięki tej usłudze Klient może wybrać jeden z trzech dostępnych progów kwotowych (odpowiednio 35 PLN, 100 PLN albo 200 PLN brutto) po przekroczeniu których, zostanie zablokowany dostęp do usług o podwyższonej opłacie; W momencie przekroczenia przez Klienta 80% kwoty wybranego progu, Klient zostanie o tym poinformowany za pośrednictwem wiadomości SMS. Po otrzymaniu ww. powiadomienia Klient nadal będzie miał możliwość korzystania z usług o podwyższonej opłacie; w momencie przekroczenia przez Klienta wybranego progu kwotowego, użytkownik zostanie o tym poinformowany za pośrednictwem wiadomości SMS, a korzystanie z usług o podwyższonej opłacie zostanie zablokowane, w zależności od oferty, z której korzysta Klient, do końca danego Okresu Rozliczeniowego (w przypadku Abonentów) lub miesiąca kalendarzowego (w przypadku Użytkowników i Abonentów ofert typu „Mix”).
- Blokada Premium – dzięki tej usłudze użytkownik może całkowicie zablokować możliwość korzystania z wszelkich usług o podwyższonej opłacie; po włączeniu blokady użytkownik nie będzie otrzymywał Przychodzących SMSów/MMSów Specjalnych (Prenumerat), które były zamówione przed włączeniem blokady
Użytkownik może zlecić włączenie blokady w jeden z poniżej przedstawionych sposobów:
a) za pośrednictwem Biurem Obsługi Klienta (nr *500);
b) w Punkcie Sprzedaży P4;
c) za pośrednictwem serwisu internetowego Play24.
Należy również zauważyć, że rynek Premium potrzebuje usług o podwyższonej opłacie, do których można zapisać się za pomocą Internetu (przez WWW lub Internet mobilny). Jako operator sieci komórkowej mamy obowiązek umożliwić świadczenie tego typu usług oraz nie blokować swobody działalności gospodarczej w tym względzie.
Reasumując zrobiliśmy w temacie sporo, bo podobnie jak Was wkurza nas to co robią różne firemki spod ciemnej gwiazdy. Co zrobili inni nie wiem, bo my koncentrujemy się na klientach PLAY. Na szczęście czasy eldorado dla takich akcji, czasy wielkich loterii z reklamami telewizyjnymi już się dawno skończyły. Ktoś je jeszcze pamięta?
Źródło: Spider’sWeb apeluje – Rzecznik Play odpowiada
Category: PLAY | Tags: None
Related Posts
- Internet 5G bez limitów a do tego smartfony 1000 zł taniej – rusza kampania
- Smart Deals w Play – obniżamy ceny popularnych modeli telefonów
- Telewizja Play: nowa stacja w ofercie, odkodowane kanały i więcej przestrzeni na nagrania w chmurze
- Jak żyją, pracują i wypoczywają mieszkańcy Łodzi i aglomeracji łódzkiej
- PlayLab 2024
You must be logged in to post a comment.